Latarbelakang * |
: |
Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)
merupakan agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam menguruskan maklumat
warganegara, penduduk tetap dan sementara yang ada di Mlaysia dari lahir
sehingga meninggal dunia.
|
Skop * |
: |
Pengguna yang
terlibat adalah terdiri daripada pegawai dan kakitangan daripada Unit Perolehan
dan Unit Pembangunan BKW, Ibu Pejabat JPN dan Unit Pentadbiran Bahagian di JPN
Ibu Negeri. |
Objektif * |
: |
|
kreativiti * |
: |
Mewujudkan
satu sistem yang bukan sahaja boleh digunakan di Bahagian Kewangan JPN Ibu
Pejabat malah dapat diperluaskan penggunaanya ke seluruh JPN lain yang turut
terlibat dalam proses pengurusan kontrak ini. Perkhidmatan petugas akan menjadi
lebih efisyen dan sistematik serta dapat meningkatkan produktiviti Jabatan.
| keberkesanan * |
: |
Pengurangan
kos operasi :
Dengan
pelaksanaan inovasi ini, sistem ini telah menyumbang kepada penjimatan kos
keseluruhan melibatkan pembangunan sistem, penyelenggaraan dan operasi s |
relavan * |
: |
SPK
membentuk kitaran budaya kerja |
signifikasi * |
: |
Dengan
pelaksanaan SPK, carian status hanya mengambil masa kurang dari 10 saat
berbanding dengan pengurusan kontrak sebelum inovasi yang boleh mengambil masa
10 – hingga 30 minit. Dengan penjimatan masa seperti ini, kakitangan dapat
menumpukan lebih masa untuk melakukan tugasan lain di BKW seperti penyediaan
baucer bayaran dan pe |
pencapaian * |
: |
Diiktiraf sebagai pemenang
Tempat Kedua bagi Anugerah Inovasi Jabatan Pendaftaran Negara Tahun 2015. |